12 februari 2021  |   1805  |  3 minuten lezen

Hoe landingspagina's zorgen voor meer conversie

Een landingspagina op je website, wellicht heb je er ooit al eens van gehoord. Een landingspagina kan je helpen om meer uit je website te halen. Maar wat is een landingspagina precies en waarom heb je die nodig? Wij leggen het je graag uit. 

Lees verder

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die is opgezet met het doel om een conversie te behalen. Een conversie betekent dat je bezoeker een doel behaald dat jij stelt. Bijvoorbeeld je contactformulier invullen of het plaatsen van een bestelling. Maar waarom zorgt een landingspagina voor meer conversie? En hoe richt je een landingspagina in?

Een landingspagina sluit aan op verwachting van je bezoeker

De landingspagina is specifiek ingericht voor bezoekers die op een bepaalde zoekterm binnenkomen (landen) op je website. Of voor bezoekers van een specifieke actie in andere media. Denk aan een (online) advertentie, social media uiting of een nieuwsbrief.

"Niets is vervelender dan op een pagina belanden die niet aansluit op de gewekte verwachtingen"

De belangrijkste eigenschap van een landingspagina is dat deze precies aansluit op de verwachting die je met jouw uiting hebt gewekt. Niets is vervelender dan op een pagina belanden die niet aansluit op de gewekte verwachtingen. Gegarandeerd dat je bezoeker jouw website weer direct verlaat.

Call to action

Je hebt de bezoeker binnengehaald op je website en je hebt precies de content voorgeschoteld waar deze naar op zoek was. Ben je er dan al? Nee. Nu is het tijd voor actie!

Om je bezoeker aan te zetten tot actie gebruik je een call-to-action. Dit is het specifieke doel dat je landingspagina heeft. Bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief of de verkoop van een product of dienst. Zorg dat je duidelijk bent en vertel je klant: dit is wat ik wil dat je doet.

De call-to-action mag overigens wel vaker terugkomen op je pagina, zolang deze maar steeds hetzelfde is. Bijvoorbeeld een knop die zowel boven- als onderaan een pagina staat.

Voorbeeld 1: Coolblue

blog voorbeeld cta coolblue

Voorbeeld 2: Netflix

blog voorbeeld cta netflix

Voorbeeld 3: Actie-enveloppen.nl

landingspagina socials

Voorbeeld 4: Mode bij Anneloes

blog voorbeeld cta modebijanneloes

Focus op wat je klant moet bereiken

Een onweerstaanbare landingspagina laat in één oogopslag zien wat de boodschap van de pagina is. Een goede landingspagina is overzichtelijk, simpel en concentreert zich op één boodschap.

Gebruik een titel en een intro die exact aansluiten bij verwachting die je geschept hebt. Zorg ervoor dat je landingspagina tekstueel overeenkomt met de campagne waarmee je de bezoeker binnengehaald hebt. Bezoekers weten dan dat zij goed zitten en zullen niet snel verder zoeken.

Je succes meten

Je kunt met Google Analytics precies meten hoe succesvol je landingspagina is. Om het succes van je pagina te bepalen stel je jezelf de vraag: "Hoeveel mensen komen er op de landingspagina en hoeveel mensen bereiken het doel dat ik heb gesteld (conversie)?"

Aan de hand van je bevindingen kun je jouw content aanpassen om te kijken of je de conversie kunt beïnvloeden. Soms kunnen hele kleine wijzgingen al het verschil maken. Zoals de tekst op je call-to-action knop of de positie van een knop.

3 Tips voor een succesvolle landingspagina

  • Zorg dat je boodschap aansluit bij je advertentie.
    De advertentie heeft je bezoeker binnengehaald, nu gaat het om vertrouwen en overtuigen. Spreek je bezoeker persoonlijk aan. Zorg voor meer 'jouw' en minder 'wij' in je tekst. Zorg dat je boodschap aansluit op de verwachtingen.
  • Overtuig je bezoeker met voordelen.
    Focus op concrete voordelen voor je klant. Voordelen als tijd besparen, geen zorgen of kosten besparen maken je dienst of product tastbaar. Werk met referenties van je klanten, liefst met foto en naam om extra vertrouwen te creëren.
  • Gebruik slechts één doel.
    Zorg dat je landingspagina simpel is. Kies één doel, zodat je klant niet afgeleid wordt. Je kunt meerdere knoppen gebruiken, maar focus wel op één doel, één call-to-action. Zet aan tot actie: Als je nergens om vraagt, dan krijg je ook niets!

Hulp nodig met het opzetten van je landingspagina's?

Wil je gaan starten met landingspagina's maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Wij kunnen je helpen met het uitdenken of opzetten van landingspagina's om jouw website beter vindbaar te maken. Wij staan voor je klaar om jouw bedrijf vooruit te helpen!

Neem direct contact op

images/content/website-vindbaar-maken-seo-optimalisatie.png
Case: Verdrievoudiging van het aantal conversies voor Van der Straten Transport
vrijdag 08 november 2024
1932

Case: Verdrievoudiging van het aantal conversies voor Van der Straten Transport

Investeringsaftrek voor je nieuwe website
zaterdag 21 september 2024
8675

Investeringsaftrek voor je nieuwe website

HTML e-mailhandtekening installeren in Microsoft Outlook
maandag 05 juni 2023
16089

HTML e-mailhandtekening installeren in Microsoft Outlook

logo referentie-013
logo referentie-ambachtshoeve
logo referentie-denbolder
logo referentie-probend
logo referentie-reallyit
logo referentie-sanidirect
logo referentie-vanberkelgroep
logo referentie-vanderstraten